måndag, maj 06, 2013

Det händer mycket nu

Eftersom jag aldrig tycks komma till skott med att producera månadsinläggen så kör vi en liten sammanfattning av läget såhär fem dagar efter åttamånadersdagen.

S kan nu rulla sig väldigt skickligt vart han än vill. Jag borde filma och spara för den här lillen är grym på att ta en faslig sats och sedan precis innan huvudet tar i golvet sakta in så han inte gör sig illa. Imponerande. Det här med krypning har inte alls verkat vara något som S intresserar sig för, fram tills för nån dag sedan då han helt plötsligt gjorde nåt tafatt försök. Idag har hela dagen ägnats åt krypträning, samt åt att försöka ställa sig upp mot mig, mot ett eluttag, mot vardagsrumsbordet, mot soffan och i spjälsängen (som han förövrigt fortfarande inte sover i).

Vi kämpar (tycker jag) fortfarande med maten. Till lunch och den nyligen införda middagen äter S ungefär en halv burk. Hemmagjord mat är INTE gott och spottas helst ut. Frukost och mellis går sådär. Kvällsgröten ok. Vi har fortfarande svårt att få i den lille gourmanden mer än en halv portion gröt, men han verkar stå sig bättre då han ofta sover ungefär sju timmar i sträck på natten och vaknar för sitt första mål omkring fyra. Fortfarande ammar jag oftast efter varje mål, men funderar starkt på att dra ner på det till morgon och kväll för att inom en inte alltför avlägsen framtid sluta helt. Med sex tänder på plats är det helt enkelt inte så himla mysigt längre. 

Det är en glad liten kille jag har nöjet att hänga med på dagarna. Tycker om när vi är med andra mammor och bebisar för då får man extra mycket uppmärksamhet. Tvekar inte att använda sin röstkapacitet för att alla ska titta på honom. Inte så lik mamma på den punkten. Har för några veckor sedan inträtt i den stora mammigheten och blir inte alls glad när någon annan ska hålla i honom. Detta gäller främst kvällar. 

Annars är det lite kämpigt att byta blöja och kläder. Hoppas innerligt att detta bara är en av alla faser, för det är inte roligt. 

Vagnen är fortfarande det bästa sömnmedlet trots att vi bytt till sittdelen. Det är också roligt att sitta och kika på allt spännande när man är ute på promenad. Våren kommer med stormsteg och det är varmt ute. Snart börjar parkhängssäsongen och vi ser fram emot många mamma/bebispicknickar. 

Dadadada, dapapapa är vanligt förekommande fraser i vårt hushåll nuförtiden. Jag försöker tappert med mamamama men hittills går det inte så bra.

Den här himla kärleken som bara växer och växer så att bröstet håller på att sprängas är helt otrolig. Att få se denna lilla person växa och utveckla sin personlighet är något jag aldrig kunnat föreställa mig hur det skulle kännas för åtta månader sedan.

Inga kommentarer: