tisdag, augusti 28, 2007

Söderblandning och Uffe

Efter att jag, aningen motvilligt, tagit på mig mina byxor igen som jag glatt hoppade ur sekunden jag klev innanför dörren, åkte vi till Södermalm. Väl där försvann motvilligheten och jag hittade efter sisådär tre minuter huset jag vill bo i. Det stod där på en liten gata och lyste upp min kväll med sin orangea färg.

Besöket avrundades på ett café där vi fick nöjet att sitta under Ulf Lundells foto, äta en syndig chokladkaka och dricka kaffe. Inte jag då förstås, jag drack te. Söderblandning kvällen till ära. Sen åkte vi hem till inte fullt lika mysiga Solna, gjorde middag och såg friidrott varpå jag ringde min kära mormoder för att tacka för det generösa flyttbidraget vi fick igår.

Utdrag ur samtalet följer nedan.

Mormor: - Tror du kanske att han kan få något jobb?

Jag: - J?

Mormor: - Ja.

Jag: - Men han har ju ett jobb.

Mormor: - Ja, skolan ja.

Jag: - Men det är ju hans jobb. (Doktorandstjänst ni vet, undervisa 20%, läsa egna kurser, samt skriva en fet avhandling. Relativt tidskrävande uppgifter.)

Mormor: - Ja, men tror du inte att han skulle kunna det?

Jag: - Nej.

Mormor: Jaja, ni får väl vara sparsamma och försöka klara upp det ändå.

Suck.

Vidare utdrag ur samtalet:

Mormor: - Har ni sett något på idrottsprogrammet?

Jag: - Ja.

Mormor: - Hon har ju varit duktig Susann Kallur.

Jag: - Susanna Kallur.

Mormor: - Ja, hon också.

Jag: - Mmm.

Sov sött vänner. Och uppskatta era äldre släktingar för de är säkert värda det.

Inga kommentarer: